in Google AdWords

„Konkurencja wyklikuje mój budżet”

W swojej pracy często słyszę to stwierdzenie z ust klientów. Nie jest to dziwne pytanie, bo nikt nie chciałby wyrzucać pieniędzy w błoto w szczególności jeżeli chodzi o inwestycje w reklamę.

Oczywiście takie praktyki konkurencji nie są czymś nowym. Ale nie tylko konkurencja tzw. „wyklikuje” budżety reklamowe, także specjalne farmy robotów. Takich nieprawidłowych kliknięć w ramach miesięcznych statystyk kampanii dużo nie ma, ale niewątpliwie się zdarzają.

Jak więc systemy wydawnicze takie jak AdWords sobie z tym radzą? AdWords na bierząco zbiera i analizuje kliknięcia. Gdy tylko zobaczy, że istnieje jakieś nieprawidłowe działanie cofa takie kliknięcie reklamy ze statystyk dziennych. Oczywiście system Google’a nie jest doskonały, ale uczy się na bieżąco i jeżeli w ciągu kolejnych 60 dni natrafi na jakąś nieprawidłowość aktywności kwota za nieprawidłowe kliknięcia jest zwracana, co możemy sprawdzić w płatnościach na naszym koncie.

No dobrze, ale jak zobaczyć ile tych „złych” kliknięć było? W systemie AdWords to bardzo proste. Są dwa sposoby. Wystarczy dodać nową kolumnę w interfejsie AdWords lub utworzyć raport, który możemy otrzymywać na adres e-mail. Na końcu tego dodam linki do artykułów pokazujących jak to zrobić 🙂

Wykrywanie nieprawidłowych kliknięć

Nasze systemy i procesy wykrywania i odfiltrowywania nieprawidłowych kliknięć można podzielić na trzy grupy:

click_tb

Czym jest sprawdzanie wyprzedzające? Pracownicy Google aktywnie sprawdzają kliki budzące wątpliwości jeszcze zanim reklamodawca skontaktuje się z nimi. Kliki uznane przez system są odrzucane w czasie rzeczywistym i nie są raportowane w kampaniach AdWords oraz koszt nie obciąża reklamodawcy.

Sprawdzanie na żądanie rozpoczyna się wtedy, gdy reklamodawca w swoich raportach np. w Analytics odkryje niepokojące działania bądź też pracownicy Google w trybie analizy offline oznaczą kliknięcia jako nieprawidłowe działanie. W takim wypadku na konto przyznawane są kredyty. W skrócie systemy online są monitorowane przez działania offline, a gdy jakiekolwiek nieprawidłowe działania zostaną odkryte w kolejnych dwóch miesiącach wszystkie kliknięcia zostają odfiltrowane, a koszty kliknięć zostają zwrócone na konto AdWords.

Powróćmy jednak do tego jak sprawdzić ile nieprawidłowych kliknięć pojawia się w naszej kampanii.

W zakładce kampanii lub wymiarów trzeba dodać kolumny ?Nieprawidłowe kliknięcia? oraz ?Współczynnik nieprawidłowych kliknięć?. Aby to zrobić należy

  • wybrać przycisk Kolumny,
  • następnie Dostosuj kolumny.

click_img1

Następnie musimy:

  • wybrać kategorię Skuteczność
  • dodać wybrane kolumny.

Nie zapomnijmy o zapisaniu wprowadzonych zmian. Poniższy obraz przedstawia wszystkie kroki niezbędne do wyświetlenia pożądanych kolumn.

click_img2

Uzasadnione przyczyny wzrostu kliknięć

Czasem możesz zauważyć, że Twoje reklamy uzyskują więcej kliknięć. Być może zastanawiasz się wtedy, czy są to kliknięcia prawidłowe. Jednak w większości przypadków za takimi zmianami ruchu kryją się inne czynniki, które nie są związane z nieprawidłowymi kliknięciami.

Badając ruch w swojej witrynie, pamiętaj, że przyczyna jego zwiększenia może być uzasadniona. Często możesz ją odkryć, wykonując na koncie kilka działań kontrolnych. W wielu przypadkach określenie przyczyny zwiększenia ruchu pomoże Ci poznać możliwości optymalizacji kampanii.

Related Posts

Written By:

Add a Comment